We zijn beland in het tijdperk van de grote betutteling. Het is niet anders. Je kunt het zo gek niet bedenken of we worden gewaarschuwd, er worden regeltjes opgelegd of we worden anderszins ‘betutteld’.
Voorbeelden zijn er te over. Code geel voor winterkou dan wel zomerwarmte, voor hagel- en/of onweersbuien, om nog maar te zwijgen over het Nationaal Hitteplan, wat bij temperaturen boven de 25 graden Celsius de kop opsteekt. En nu heb ik het alleen nog maar over het weer.
Wat te denken van reclame? Kinderen dienen na elke buitenspeelsessie hun handen grondig te wassen met behulp van een automatische zeepdispenser met een desinfecterend goedje boven een aanrecht wat zojuist nog door moeder grondig ontsmet is. Reclamemakers laten een jongetje roepen dat hij door moeder beschermd wordt, omdat de vrouw in kwestie een nieuw soort wc-blokjes aan de rand van de pot heeft gehangen. Wie denkt dat daarmee de kous af is heeft het mis. De tegenwoordige (vaat)wastabletten, ook wel ‘pods’ genoemd om onduidelijke redenen, zijn dusdanig vormgegeven dat we ze voortaan buiten bereik van kinderen moeten houden, zo waarschuwt men ons. Het nageslacht zou eens mogen denken dat het speelgoed is, al dan niet eetbaar.
Allerlei zaken, waarvan we nog niet zo heel lang geleden zeiden dat iedereen met een beetje gezond verstand het logisch vond, lijken nu ineens een gevaar voor de mensheid te vormen.
Het begint er steeds meer op te lijken dat we niet meer zelf mogen nadenken……denk ik.