Miscommunicatie. Zo noemt supermarktketen Jumbo alle commotie rond het wel of niet afbeelden van Sinterklaas en Zwarte Piet op hun producten.
Daar wil ik het echter nu even niet over hebben, over Sint en Piet bedoel ik.
Wel over de miscommunicatie. Ik stel me namelijk zo voor dat er op het hoofdkantoor van dit gruttersbedrijf diverse goedbetaalde dames en/of heren zitten die exact aanvoelen hoe de markt in elkaar steekt. Ze weten precies wat de klant wel of niet wil en verwacht. Blijkbaar zijn deze mensen hun hoge salaris toch niet echt waard, want ze hebben de plank behoorlijk misgeslagen in de hierboven al aangehaalde kwestie. Immers, ‘het Nederlands publiek’ kwam massaal in opstand, met name via de sociale media, tegen de voorgenomen wijzigingen rond de Sint.
In het verlengde daarvan vraag ik me dan ook af of die marketing-mensen gedurende het hele jaar wel op de goede plek zitten. Als ze zelfs de emoties rond een oud-Hollandse traditie al niet op juiste waarde weten te schatten, hoe bepalen ze dan de marketing strategie de rest van het jaar? Wat voor reclame-uitingen bedenken ze en waarom? Omdat ze de clientèle zo goed kennen? Lijkt me toch niet. Hoe leuk sommige spotjes rond Frank Lammers en zijn reclame-gezin soms ook zijn, je kunt je afvragen of ze wel zo veel effect hebben.
Ga ik dit verhaal wat breder trekken dan moet ik toch concluderen dat dit marketingvolk bij vrijwel elk bedrijf en reclamebureau in dienst is. Er is namelijk nog nooit een reclame-uiting geweest die mij deed besluiten om direct een bepaald product aan te schaffen. Ze missen hun doel dus, althans bij mij.
En bij u?